субота, 10 березня 2012 р.

Око за око?

   Сьогодні читав Агату Кристі. Книга 1971 року "Три повісті". В ній вміщено дійсно три повісті. Книга, звичайно, українською мовою. Особливо гарний переклад першої повісті "Запізніла розплата". Так от, в цій повісті згадується, точніше пишуться такі слова щодо злочинця, який десятки років ховався від правосуддя, але потім випадково з інших причин його вбили: "Правосуддя нарешті наздогнало його". І я подумав... Невже Агата Кристі була кровожерливою.. Чи, ба, ні... Може вона гадала, що для вбивці правосуддя і має бути вбивством. Але звідки така логіка, чому саме в цьому правосуддя. І я згадав Біблію. "Око за око, зуб за зуб". Дійсно, по своєму моторошні рядки. Але начебто, ми всі це засуджуємо. Аякже нинішнє "цивілізоване" суспільство рішуче відкинуло цю формулу, заявивши що вона варварська, "доісторична". Адже ми - гуманісти, Христос вчив пробачати? І ця фраза зі Старого Заповіту, який Христос відкинув через свій гуманізм, замінивши Новим Заповітом, де сказано: "Якщо тебе вдарили по щоці - підстав другу". І ми зараз наче скасували для найжорстокіших вбивць смертну кару, бо це - гуманізм. То звідки ж взялась ця крамольна думка в Агати Кристі. А як же Христос, адже ж він.... 
   І тут...
   Тут я згадав ще одну фразу з Біблії..
   Н-да....Тепер вже з Нового Заповіту, "схваленого" Христом...
  "Отож, як хочете, щоб люди у всьому вчиняли з вами, так само й ви вчиняйте з ними; бо в цьому – Закон і Пророки."
   Це Євангелія від Матвія...
   Господи.... Скільки разів ми цитували цю фразу, скільки людей вважали її для себе як чарівний дороговказ в праведне життя... Але, якщо подумати і придивитись, то чи не є ця фраза тим самим "оком за око і зуб за зуб" лише в перевернутому стані. В перевернутому, але суть лишається та самою - ідентичність дії та наслідків, зворотньої реакції суспільства на того хто діє в залежності від характеру дії. 
   Звичайно, ми можемо сказати: "Але ж чекай, аджеж ми, святі, заперечуємо "око за око" бо це помста тих хто реагує. В нас є вибір - ми можемо підставити другу щоку.  А у фразі поступай так як хочеш щоб поступали із тобою початок переноситься на початок дії, на того хто лише буде діяти і це є лише пересторогою, а не свідченням нашої обов'язкової подальшої ганебної і неприпустимої помсти."
   Може й так... Може й так...
   Але тут в дечому порушується логіка... Якщо злочинець, а точніше погана людина, стане перед вибором (в цивілізованому гуманному суспільстві, яке пропагує не "око за око", а "прощення") вчиняти зло чи ні... Він однозначно вибере зло, бо з одного боку, звичайно є пересторога, що вчиняй так як хочеш, щоб вчиняли із тобою. Але в тому то й уся суть, що ця пересторога буде мати силу, тобто буде стримувати лише тоді, коли довкола буде суспільство, яке живе за правилом "око за око", а не прощення. Бо інакше нема сенсу задумуватись про те як вчинять із тобою. Бо вчиняй зло і твори зло і не тому, що хочеш, щоб з тобою чинили так само, а тому, що знаєш - твоє бажання ніхто не питає - тебе будуть пробачати не залежно від того, що ти зробив і не залежно від того, як би ти хотів, щоб з тобою вчинили. Тобто гуманізм вбиває на корню сенс фрази "вчиняй так, як хочеш щоб вчиняли з тобою" в "гуманному" суспільстві де за вбивство не йде вбивство, а за каліцтво на все життя можна відбутись декількома роками забезпеченого (за рахунок всіх хто працює на волі) ув'язнення.
  Фраза "вчиняй так як хочеш щоб вчиняли з тобою" має сенс лише у суспільстві де діє закон "око за око". Лише там ця фраза буде мати сенс вибору для того, хто ще не вчинив дію, але знає про РІЗНІ наслідки в залежності від різних своїх дій (а не "підстав другу щоку"), має можливість вибору між добром і злом, відчуває сенс і значення перестороги.
   От і виходить, що дійсно фраза "вчиняй так як хочеш щоб вчиняли з тобою" є лише прихованою. перевернутою версією, по суті продовженням фрази "око за око, зуб а зуб".
   А наш гуманізм... Що ж... можливо в ньому теж щось є... Але коріння цього швидше треба шукати у 19-20 століттях з вибуху в Європі буму на "права людини" та їх вищість понад усім...
   А не в Біблії...

Немає коментарів:

Дописати коментар